Berekenen.nl
Beoordeel deze berekening
8.5 / 10 (230)

Bijtelling berekenen

Mag jij in een auto van de zaak rijden? Houd dan wel rekening met de bijtelling als je de auto ook privé gebruikt. Deze bijtelling dient betaald te worden aan de belastingdienst. Berekenen.nl helpt je bij het berekenen van jouw netto bijtelling. lees meer

Geef hier aan wat je bruto inkomen is dat je jaarlijks van je werkgever krijgt of verwacht te krijgen door winst uit onderneming als je een ondernemer bent. De bijtelling komt bovenop je bruto inkomen, dus het kan zijn dat je in twee schijven inkomenstenbelasting moet betalen.
Bijtelling CO2 grenzen 2019 2020 2021 2022 2023 2024
100% elektrisch (EV) 0 4% * 8%* 12% 16% 16% 16%
Semi elektrisch (PHEV) 1-50 22% 22% 22% 22% 22% 22%
Zuinig 51-106 22% 22% 22% 22% 22% 22%
Overig >106 22% 22% 22% 22% 22% 22%
>15 jaar oud n.v.t. 35%** 35%** 35%** 35% 35% 35%

* Het verlaagde bijtellingspercentage geldt tot € 30.000 (2024) van de catalogusprijs. Boven dit bedrag geldt het bijtellingspercentage van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof telt deze beperking niet.
 

** Youngtimers betalen het percentage over de dagwaarde van de auto, niet de cataloguswaarde.

 

Let op. Heb je een auto jonger dan 15 jaar voer dan de cataloguswaarde in. Heb je een auto ouder dan 15 jaar, dan mag je de dagwaarde opvoeren in plaats van de cataloguswaarde. 
Een eigen bijdrage voor de lease auto is de bijdrage die je werkgever aan jou vraagt in verband met het prive gebruik van de lease auto. Deze eigen bijdrage wordt in mindering gebracht van de fiscale bijtelling die je aan de Belastingdienst moet betalen.
Betaal je geen eigen bijdrage? Vul dan €0,- in.

Bijtelling 2024 berekenen

Wat is bijtelling?

Een bedrijfsauto is leuk en voordelig. Vooral wanneer je de auto alleen voor zakelijke doeleinden gebruikt, is een leaseauto voordelig. Ben je van plan om je auto ook voor privé ritjes te gebruiken? Houd dan, zodra je meer dan 500 kilometer per jaar rijdt, rekening met een extra bijtelling van de belastingdienst. De hoogte van de bijtelling is afhankelijk van de CO2 uitstoot van jouw auto. De CO2 uitstoot geeft aan hoe schoon je auto is. De overheid wil milieuvriendelijk rijden stimuleren, daarom is een ‘schonere’ auto goedkoper om in te rijden. Hoe dit precies werkt kun je zien in de onderstaande tabel. 

Bijtelling 2024 berekenen

  • Geef aan voor welk belastingjaar je de bijtelling wilt berekenen
  • Wat is de cataloguswaarde van de auto
  • Kies het bijtellingspercentage
  • Wat je bruto jaarinkomen
  • Vul de eigen bijdrage voor de auto in die je aan je werkgever betaald
  • Bereken de netto bijtelling belasting die je per maand moet betalen

Voordelig of nadelig


Misschien heb je al een auto van de zaak of misschien krijg je er binnenkort één. Dan kan het handig zijn om alvast je bijtelling te berekenen als je de auto ook privé gaat gebruiken. De bijtelling hangt van een aantal zaken af. Ten eerste de belastingschijf van jouw salaris. Dus wat verdien jij op jaarbasis? Ten tweede de cataloguswaarde van je auto. Wat heeft je auto gekost? Daarnaast dien je te weten in welke categorie je auto valt. Is hij elektrisch of zeer zuinig in CO2 uitstoot? Voor elke categorie is er een andere bijtelling. Zo betaal je in 2024 voor een elektrische auto maar 16% (tot €35.000,- daarboven 22%) en voor een niet elektrische auto standaard 22% bijtelling. Als laatste dien je nog je eigen bijdrage per maand te weten, als je die moet betalen aan je werkgever. Vul alle gegevens in op Berekenen.nl en wij rekenen de netto bijtelling eenvoudig voor je uit. Je weet nu precies waar je aan toe bent.

Bijtelling leaseauto berekenen netto

Tabel Bijtelling leaseauto per jaar

Zie hieronder in de tabel de verschillen voor bijtelling van verschillende jaren:

Bijtelling tabel per jaar
Bijtelling CO2 grenzen 2017 2018 2019 2020 2021 2022 2023 2024
Volledig elektrisch (EV) 0 4% 4% 4% * 8%* 12%* 16% 16% 16%
Semi elektrisch (PHEV) 1-50 22% 22% 22% 22% 22% 22% 22% 22%
Zuinig 51-106 22% 22% 22% 22% 22% 22% 22% 22%
Overig >106 22% 22% 22% 22% 22% 22% 22% 22%
> 15 jaar oud n.v.t. 35%** 35%** 35%** 35%** 35%** 35% 35% 35%

* Het verlaagde bijtellingspercentage geldt tot € 35.000 van de catalogusprijs. Boven dit bedrag geldt het bijtellingspercentage van 22%. Voor voertuigen die elektrisch rijden op waterstof telt deze beperking niet.

** Is de auto van de zaak ouder dan 15 jaar? Dan betaal je 35% bijtelling, echter dit wordt niet berekend over de cataloguswaarde maar over de marktwaarde/dagwaarde van de auto.

Bijtelling leaseauto berekenen netto 2022

De bijtelling van een leaseauto berekenen in 2022? Van bruto naar netto bedragen, op basis van de juiste percentages voor de bijtelling. De overheid heeft sinds 2017 een belangrijke aanpassing gedaan, die ook in 2022 weer van kracht zal zijn. Het doel daarvan was de bijtelling eenvoudiger te maken. In de praktijk betekent het dat alleen volledig elektrische auto’s nog een bijzondere status hebben. Alle zuinige en minder zuinige modellen die niet volledig elektrisch zijn krijgen daardoor weer dezelfde bijtelling.

De afgelopen jaren bestond er voordeel voor auto’s die maximaal 106 gram CO2 per kilometer uitstoot veroorzaakten. Net als voor modellen die maximaal 82 of slechts 50 gram CO2 per kilometer aan uitstoot genereerden. Die voordelen zijn verdwenen. Dat betekent in de praktijk dat ook een hybride-auto niet meer goed is voor een lagere bijtelling. Je kunt de bijtelling van een leaseauto berekenen in 2022 door na te gaan of de auto wel of geen CO2 uitstoot. Dat is bij volledig elektrische auto’s niet het geval. Iedere auto met een (gedeeltelijke) verbrandingsmotor doet dat wel en valt daardoor in het hoge tarief.

Let op: het jaar waarin de auto op kenteken werd gezet is leidend voor de bijtelling. In 2017 op kenteken gezet? Dan geldt dat bijtellingstarief nog voor 60 maanden vanaf dat moment.

Bijtelling in 2022: 16 of 22 procent

De bijtelling van een leaseauto berekenen in 2022? Dat is relatief eenvoudig, omdat er nog maar sprake is van twee tarieven:
• 16 procent bij auto’s zonder CO2-uitstoot (elektrisch)
• 22 procent bij auto’s met CO2-uitstoot (niet-elektrisch)

De overheid wil op die manier stimuleren dat meer mensen volledig elektrisch gaan rijden. De prikkel voor fabrikanten om hun auto zo zuinig mogelijk te maken is daarmee deels verdwenen. Het levert voor nieuwe contracten in ieder geval geen lagere bijtelling meer op, terwijl dat eerder wel het geval was.

Alle niet-elektrische auto’s krijgen nu automatisch 22 procent bijtelling per jaar mee, op basis van hun cataloguswaarde. Dat is iets lager dan het hoge tarief uit 2016 (25 procent), maar is een stuk hoger dan de lage tarieven die in 2015 nog golden voor zuinige auto’s die relatief weinig CO2 uitstoot veroorzaakten.

Van bruto naar netto bijtelling in 2024

En de bijtelling van een leaseauto berekenen naar netto? De 16 en 22 procent per jaar zijn bruto bedragen, op basis van de cataloguswaarde van de auto.

Stel, je koopt een auto van €40.000. Bij 22 procent bijtelling betekent dit een bij te tellen bedrag van €8.800 per jaar aan extra inkomen. Dat is een bruto bedrag. Indien je 37,07% belasting (eerste schijf 2024) betaalt, leidt dat tot een netto bijtelling van €3.262,16 per jaar, goed voor een kleine €272 in de maand. Bij 16 procent bijtelling is dat slechts een kleine €207,- netto per maand. Het is wat dat betreft nog steeds zeer de moeite waard om een elektrische auto te rijden.

Nieuws over Bijtelling 2024

Alle voordelen van elektrisch rijden

Met de opkomst van de elektrische auto is de complete autowereld overhoop gehaald. Elektrische auto’s zijn op veel vlakken anders dan de oude vertrouwde auto’s met een verbrandingsmotor. De enige overeenkomst is dat ze je van punt A, naar Punt B beiden kunnen brengen. In dit blog bespreken we alle voordelen van het elektrisch rijden.

» Lees het volledige bericht
Weg met de diesel: mobiliteit in 2021

Je hebt in 2021 een hoop meer keuze dan tien jaar geleden in mobiliteit. Een lease-fiets bijvoorbeeld! Meer weten? Lees onze nieuwste blog.

» Lees het volledige bericht
Bijtelling voor elektrische auto’s naar 8 procent: welke modellen zijn nog voordelig?

De bijtelling voor elektrische auto’s bedroeg ooit 0 procent, maar werd eerder al verhoogd naar 4 procent. Daarna werd er een plafond ingesteld van 50.000 euro voor de lage bijtelling. De bijtelling gaat nu verder op de schop, in het nadeel van de elektrische auto.

» Lees het volledige bericht
Bijtelling 2019: haast geen Tesla en andere elektrische auto verkocht

De bijtelling in 2019 zit net iets anders in elkaar dan vorig jaar. Met name de verkoop van elektrische auto’s duurder dan 50.000 is ingestort, omdat er boven die grenswaarde voortaan gewoon 22 bijtelling moet worden betaald.

» Lees het volledige bericht
Auto van de zaak in 2017? Let op de bijtelling in 2018

Had u een auto van de zaak in 2017? Dan is het belangrijk om rekening te houden met de bijtelling in 2018, op het moment dat je de aangifte inkomstenbelasting doet. Zorg ervoor dat je goed op de hoogte bent van de bijtelling voor een leaseauto.

» Lees het volledige bericht
Meer auto’s zonder bijtelling: verdubbeling elektrische auto’s in 2018

Het aantal elektrische auto’s neemt toe in Nederland. In 2017 was er sprake van een verdubbeling naar 7.000 verkochte elektrische auto’s. Branchevereniging RAI verwacht dat er in 2018 opnieuw een verdubbeling plaats zal vinden. Dat komt niet in de laatste plaats door het ontbreken van de hoge bijtelling voor deze modellen.

» Lees het volledige bericht
Autokoper koopt niet meer klein en zuinig

Met name zakelijke autokopers kozen vooral klein en zuinig. Maar niet uit vrije wil, zo blijkt inmiddels. Ze kozen voor de fiscale voordelen, want die auto’s zorgden voor een lage bijtelling. De bijtellingsvoordelen gelden inmiddels alleen nog maar voor 100% elektrische auto’s.

» Lees het volledige bericht
Lage bijtelling op grote auto: Audi Q7 e-tron

De Audi Q7 e-tron is een enorme auto, die vooral ondernemers aan zal spreken. Het model valt sinds 1 januari 2017 onder de categorie voor 22% bijtelling, al bestaat er een methode om daar onderuit te komen.

» Lees het volledige bericht
Renault Zoe is betaalbaar en met zeer lage bijtelling

De Renault Zoe is een van de weinige auto’s die nog in aanmerking komt voor een lage bijtelling. De voordelen voor de zuinige niet-elektrische auto’s zijn grotendeels verdwenen, waardoor we gebruik dienen te maken van een elektrisch model om nog altijd te profiteren.

» Lees het volledige bericht
Rechtbank Amsterdam noemt lage bijtelling PHEV’s niet discriminerend

Een berijder van een full-hybride auto die goed is voor 22% bijtelling heeft een rechtszaak aangespannen, omdat hij het niet eerlijk vindt dat de PHEV-auto’s tot en met 2016 een lagere bijtelling opleveren dat het model dat hij rijdt.

» Lees het volledige bericht
Bijtelling van hybride auto’s zou flink omhoog moeten

De bijtelling op hybride modellen moet flink omhoog. Dat stelt een groep belangenorganisaties, die daarmee een oproep doet aan staatssecretaris Wiebes van Financiën.

» Lees het volledige bericht
LeasePlan niet te spreken over niet-fiscale doelen bijtelling

LeasePlan heeft zich negatief ge-uit over de bijtelling, omdat het oorspronkelijke doel hiervan inmiddels door de overheid uit het oog verloren lijkt te zijn.

» Lees het volledige bericht
Duitse auto populair bij leaserijders in de Randstad

Leaserijders in de Randstad maken het liefst gebruik van een Duitse auto, dit blijkt uit gegevens van Leaseplan Nederland.

» Lees het volledige bericht
Bijtelling voor benzine- en dieselauto’s voortaan op basis van dezelfde CO2-uitstoot

De bijtelling lijkt voorlopig te blijven bestaan zoals we die kennen, ook al hangt de Autobrief 2 nog in de lucht, waaruit zal blijken of de lage tarieven van dit moment behouden blijven.

» Lees het volledige bericht
Mercedes C250 Bluetec met maar 20% bijtelling

Mercedes-Benz presenteert nieuwe toevoegingen aan het gamma van de C-klasse, met de bijbehorende prijzen. Het gaat om de C 250 en de C 250 Bluetec. Met name dit laatste exemplaar is interessant, aangezien de lage uitstoot van CO2 ervoor zorgt dat het berekenen van de bijtelling heel interessant wordt. De C 250 maakt gebruik van een 2,0 liter turbomotor, in combinatie met een 7-traps automaat. Het blok levert 211 pk en heeft 5,3 liter brandstof per 100 kilometer nodig. Dit leidt tot een CO2 uitstoot van 123 gram per kilometer.

» Lees het volledige bericht